tirsdag 9. desember 2008

Ingrid is living the dream

Tenk nå e det bare 16 dager te julaften, og eg merke at vinteren begynne å komme for fult. Det har nå kommet ca 10 cm med snø, og det e sykt kaldt. Forrige lørdag klokkå 3 om natten var det -40 grader celcius!! kaa fader! Likevel går tiden foretere og fortere, og den eine opplevelsen komme etter den andre.Skjøl om alle månedene mine har vært ein fryd her borte, så var forrige måned garantert den beste så langt. Eg har blant aent vært hos Ingeborg og på coldplay konsert, Thanksgiving i Colorado og formal forrige helg. Her komme litt om kver av disse eventså...

Langhelg te Twincities (12-16 november.)

Onsdag 12 november etter trening kjørte Rollie og meg ned te Minneapolis/St. Paul. Han skulle på møte, eg skulle på Coldplaykonsert, vær med Ingeborg og vær med Ingeborg på skolen.Me kom seint på onsdagskveld, så me gjor ikkje någe spesielt den dagen. Torsdag gikk Cathy, Rollie, Eric og ein venn av Cathy og Rollie og spiste lunch på resturanten te John, ein kamerat av far. Desverre var han ikkje tilstedet, men det var allikevel kult å se resturanten hans, og sannsynligvis e han der neste gang me komme. Etter me hadde spist drog min bror, Eric og meg te ein gigantisk, konge sportsbutikk kaldt, Joe's. Etter 3-4 timer her hadde eg fått meg fult skiutstyr, både langrenn og slalom. Siden eg var der så lenge, så blei eg ganske så god kompis med et par av arbeiderne, så de introduserte meg te selveste Glen Plake, som tilfeldigvis og var i butikken. Han var der for å signere plakater og ski te folk. For dokker som ikkje vett kem Glen Plake e, så e han et stor skiikon i USA. Han har blant aent vært med i alle Warren Miller filmene og e visstnok ganske populær. Det var masse folk som hadde samla seg for å få ein bit av han her. Flaksen som eg e, så blei eg plasert først i køen! Eller eg sto ikkje i køen ein gang, de arbeiderne sa bare; "Ey Glen, you gotta meet this chick, she's Norwegian". Så han kom bort, og snakka med meg og to av mine brødre i ca ein halvtime, mens den lange køen bare sto og såg på. Det var dritkult! Etterpå kjørte Rollie meg te Ingeborg.

Fredag: Eg hadde fri for skolen, men det hadde ikkje Ingeborg, så eg bare blei med hu. Ingeborg går på ein stor skole som ser ut som et fengsel, kaldt Central, midt i St. Paul. Den kan ikkje sammenlignas litt eingang med Bemidji Highschool. Central e ein mix av alle typer mennesker, og fra sikkårt alle nasjonaliteter. Bemidji derimot e ein blanding av Indianere, jegere og typiske amerikanene + 15 utvekslingsstudenter. Dette e nesten fakta. Det var veldig interessant å se kor forskjellig det faktisk var fra byen te landet.På fredagskveld var Ingeborg og meg på Coldplay konsert. Det var fantastisk! De var så flinke. De showa og lagte enormt med liv. Nesten alle de 16 000 som var å så på sang og danste, inkludert Inga P og meg.

Lørdag: Tid for shopping! Ingeborg og meg tok turen te Mall of America. Etter med hadde vært der någen timer dro me på kino. Me såg James Bond med någen venner av Ingeborg.

Thanksgiving 21-30 november

Fredag 21. november etter skolen var det klart for nok ein roadtrip. Suburbanen var stappa full med mat, god saker og ski, og familien Morud+FES var klare for Colorado! 17 timer med kjøring tok det før me kom fram. Heldigvis sov eg meg igjennom Iowa, Nebraska og rockless Colorado, så det gikk overraskende fort. Lørdags ettermiddag var me framme i Avon, der me skulle bo. Avon e ein liten by/bygd rett nedfor Beever Creek og ca 10 minutter kjøring fra Vail, så me bodde på ein perfekt location. Med ein gang me kom fram så møtte med Scott, ein kompiss av Marty og Evan. Han skulle bo med oss den første natten. Søndag sto med opp tidlig for å gå på ski. Marty, Evan, Scott og meg dro te Breckenridge for der var det mest åpent. Siden det var så tidlig på sesongen, var det relativt lite snø og lite som var åpent i forhold te ka det pleie å vær. Eg hadde det konge forde, og de nye skinå mine var sweet! Itte ein kjempekjekke dag i trekket dro Cathy og meg te Boulder for å hente Isabel og Elen. Det va ein fryd å se de igjen!! De bodde hos oss fra søndag te onsdagsmorning, og me hadde det ubeskrivelig kjekt! Me fekk to fantastiske dager i trekket sammen+ mye lått og løye. Den eine dagen sto me og med ein kamerat av Isabel. Det va kjempekjekt!Dagene med Isabel og Elen gjekk alt for fort, og det var veldig trist å sei hade.

Etter de hadde reist sin vei var eg nå igjen med mine 3 brødre, Cathy, Rollie, Martina, Erics kone, Moe,Marty sin kjæreste, og Mike, søskenbarnet te Evan, Marty og Eric + kjæresten hans, så me var fortsatt ein festlige gjeng. På torsdag, på selveste thanksgiving, så var det ganske drid vær, så den dagen var me bare inne å chilla og spiste ein lang og sykt god thanksgiving middag. På torsdags kveld begynte det endelig å snø. På fredagen begynte forholdene å bli bedre, og det fortsatte å snø. Denne dagen var me først i Beaver Creek, så drog med te Vail på ettermiddagen. Det va sykt kjekt i Vail, så me drog tilbake der på Lørdagen, vår siste dag. Denne dagen var fantastisk! Det hadde snødd siden torsdagskveld, og det va ca ein meter med laussnø! Mange av heisene åpna derfor, og det var heilt sinsykt kjekt, så meg og min sportybror, Marty kjøpte sesongkort! Me ska med andre ord og til min store glede tilbake igjen!Etter 8 fantastiske dager i Colorado bar turen hjem igjen. Søndag trøtt og sliten, men sykt pumped etter den fantastiske uken var eg tilbake i Bemidji igjen.

Etter alt eg har skreve nå så hørres det ut som alt bare e ein fryd. Det e nesten heilt sant, men til tider så e det ganske tøft, og. Me har ekstremt mye lekser og trening. Så hverdagslivet mitt går mye i skole, lekser og trening. Någen dager kan det vær litt slitsomt og vanskelig, spesielt med leksene. Merka spesielt presset forrige uke, siden eg hadde så mye å ta igjen etter Colorado. Tok meg nemlig 3 dager fri. Det var et hekkans slit å få alt gjort, men eg klarte det akkuratt.

Lørdag 6. desember, helgen etter Colorado, var det ball. Etter trening gikk Kine og meg hjem te meg for gjør oss klar. Klokkå 4 kom ein som hette Kevin og henta oss, og sammen med han kjørte me te et hotell kor me møtte resten av gruppen vår, og tok masse bilder. Etter me hadde tatt bilder gikk me ut for å spiste. Etter ein herlig 3-rettersmiddag gjekk me på dansen, men før den starta måtte me gå på någe som hette Grand march. Det e sånn at de roper opp alle "parene" +de andre som vil gå. Når de rope navnet ditt går du ut på ein catwalk, sånn at alle foreldrene+ andre folk kan se antrekkene. Ganske teit og sykt amerikansk, men det var faktisk ganske kult og. Det var heile 2000 som hadde møtt opp, og når du gjekk så ga de deg sykt med jubel og mange blitser gjekk, så eg følte meg som reine kjendisen. Itte Grand march var ferdig så begynte dansen. Det tok heilt av. Alle va heilt ville, og eg hadde det skamkjekt! Itte dansen var ferdig gikk meg og 17-18 andre te ei som hette Bronwyn. Her chilla med og koste oss.



Tenk nå nærme det seg jul! Eg e ganske treige på bloggen, så eg tvile på at eg komme te skriva mer her før jul, derfor vil eg bare ønske alle ein riktig god jul og et fantastisk nyttår. Savne dokker alle mye, og sko ønske eg kunne vært med dokker i julen. Denne julen komme til å bli veldig annerledes enn ka eg e vant med, og eg merke allerede nå at eg savne norsk jul! Glede meg allerede til neste jul sammen med dokker! Mange klemmer fra Ingrid

1 kommentar:

Lasse's liv på 25 kvadratmeter sa...

hörtes fett ud:D go jul å godt nyttår! savne deg:(