søndag 1. februar 2009

Aloha, its christmastime

Javell, då har eg feira jul i USA, og, og nå har eg lov te å sei at jul e best hjemma. Julaften i år feira eg i Jamestown, North Dakota, hos moren til Rollie. Hos henna var det full fest med masse folk, og det var forsovet et lystig lag, men det var veldig lite høytidelig og det føltes mer som et vanlig familieselskap. Eg var skuffa. Eg hadde nemlig sitt for meg ein stor kalkunmiddag med masse stash, kaker og julepynt. Kakene var alt eg fikk. Julemiddagen i år bestod nemlig av svenske kjøttboller som me spiste på papptallerker. Julepynten og juleprogrammene var det også dårlig med, og det var heller ingen som hadde pynta seg. I tillegg til dette nederlaget var eg syk med influensa. Hjemlengselen slo te forfylt.

1. Juledag reiste me videre til Jamestown, som også e i North Dakota, te Cathy sine foreldre. De bor på ein store Range med hundrevis av kuer laaaangt ut på landet. Moren til Cathy hadde nettopp fått slag så Cathy og Rollie tilbrakte mesteparten av tiden me hadde der på sykehuset med henne, mens meg og Evan, min vertsbror, så på tv i 2 dager.

Etter 3 dager i North Dakota gikk turen videre til St Cloud te Cathy sin bror, Joel og hans familie, Suzan, Ilsa og Carl. De bor i Norge dette året, men var hjemme i julen, så de ville derfor ha meg på besøk ett par dager. Det var forresten de som fant vertsfamilie til meg, og, så det var veldig kjekt å møte de. Etter 2 dager i St Cloud reiste meg og Martin, min vertsbror til Colorado igjen. Her møtte med Scott, Martins venn og Isabel. Sammen hadde med fire fantastiske dager i trekket! Me va i Breckenridge og Vail. Eg va endelig back on track, og eg nøyt livet i Amerika!

Etter juleferien gikk eg to uker på skolen så reiste eg te Hawaii. Det var fantastisk! Først reiste med te Honolulu, Oahu. Her var me fra fredagskveld til torsdagsmorning, og me fikk sett og opplevd utrolig mye på de dagene. Me fikk blant annet surfet på den berømte stranden Wakiki beach, snorkla og seilt, me såg både hval og skilpadder, vært på Pearl Harbour, sitt North Shore kor de har de store bølgene og surfe konkurransene e, shoppa, sett deler av kor de spele inn Lost osv. Torsdags morning/ettermiddag reiste me videre til Kona, Big Island. Her var me i bryllup, såg vulkaner, fossefall, boogieboarding, ein dag på stranden og vært med på reality show. Me hadde det knallkjekt, men dagene på Honolulu var desidert kjekkest.

Etter å ha vært så heldig å ha fått reist så masse, og besøkt så mange stater så må eg innrømme at tanken om at eg kanskje har valgt feil stat har streifa meg. Ka har Minnesota å by på sammenlignet med for eksempel Colorado, NY, Florida og Hawaii? Isfiske, jakt og kulde?

Minnesota e heilt klart ikkje den kulaste staten i landet, og ofte forstår eg ikkje koffer eg valgte å bo her, men når eg ser tilbake på alt eg har opplevd og alle de fantastiske menneskene eg har møtt så e eg kjempeglad for at Minnesota var staten eg valgte. Den har gitt og lært meg utrolig mye, og vertsfamilien min eie.

Til slutt vil eg bare anbefale filmen: ”New girl in town”. Det e ein kjempekoselig film som beskriver Minnesota utrolig bra både på godt og vondt.

Ingen kommentarer: